Dalam meniti hari untuk menjadi seorang dai'e, pelbagai dugaan dan cabaran dihadapi oleh saya antaranya terpaksa berhadapan dengan krisis kepercayaan di kalangan ahli dalam jamaah.

Bila diri lebih matang daripada sangkaan sang pesangka, maka timbul pelbagai persepsi di kalangan umum tentang kelebihan dan kematangan yang ada pada diri. In menimbulkan suasana tidak sihat bila berlaku pertembungan persepsidi kalangan ahli dalam jamaah islam serta menggugat kesatuan ukhuwwah islamiyah.

Oleh kerana hubungan baik sang gurkha dengan pimpinan kerajaan negeri kelantan, para pegawai tadbir negeri, dan terutamanya YMM Pemangku Raja Kelantan lagi menambahkan syak wasangka sang pesangka kepada sang gurkha. Timbul kehairanan dikalangan sang pesangka macam mana sang gurkha boleh mempunyai jaringan hubungan yang baik dengan yang tersebut di atas dan ada yang menyangka sang gurkha ini adalah tali barut pekerja penyiasatan sistem jahiliyyah dan ini adalah merupakan suatu tindakan yang tidak adil kepada sang gurkha.

Dipohon supaya Allah menjaga keterikatan antara jemaah ini serta dirungkaikan segala isu berbangkit ini dan mendapat taufiq dan hidayah Allah. Amin..

Comments (0)