Royalti Minyak & Gas: Kerajaan Negeri Kelantan Fail Saman Petronas Isnin Ini

Kerajaan Kelantan akan mengemukakan fail writ saman terhadap Petronas berhubung isu Tuntutan Royalti Minyak Kelantan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Jalan Duta pada hari Isnin, 30hb. Ogos, 2010 ini.

Keputusan itu dicapai dalam meyuarat EXCO Kerajaan Negeri Kelantan hari ini.

EXCO Kerajaan Negeri Kelantan, Dato' Paduka Haji Husam Musa berkata, tindakan undang-undang diambil terhadap Petronas ekoran kegagalannya membayar Royalti Minyak dan Gas kepada Negeri Kelantan seperti yang termaktub dalam perjanjian yang telah ditandatangani oleh ke 2-2 belah pihak.

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Bentara Setia Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Timbalannya, Datuk Ahmad Yaacob, juga dijangka akan hadir ke mahkamah pada hari tersebut.

Dato' Paduka Haji Husam Musa berkata demikian kepada wartawan selepas mesyuarat EXCO, di Kota Darulnaim, di sini hari ini.

Beliau turut menyeru rakyat Kelantan serta warga prihatin terhadap tuntutan itu supaya dapat bersama-sama hadir menunjukkan sokongan pada hari tersebut.

Ketika ditanya, beliau memberitahu mesyuarat sebentar tadi hanya membincangkan perkataan-perkataan yang perlu disebut dalam saman terbabit.

Bagaimanapun, jumlah tuntutan tidak dibincangkan dan pihak Kerajaan Negeri Kelantan menyerahkannya kepada mahkamah.

“Kita tak bincang pasal jumlah tuntutan kita, itu terpulang pada mahkamah nanti”, ujarnya.

Satu majlis solat hajat akan diadakan di Masjid Wilayah Pesekutuan, Jalan Duta selepas urusan memfailkan saman tersebut selesai.

Comments (0)