Saya mengenali sahabat ini 4 tahun lalu, kebetulan saya belajar di tempat yang sama beliau bekerja, salah sebuah institusi pengajian tinggi tahfiz di Kelantan. Penulis berasa selesa bersamanya yang penulis panggil namanya di sini dengan nama Man. walaupun dia seorang yang buta. Sejak itu kami mula berkawan walaupun pada peringkat awal kami 'bergaduh besar'dek kerana fitnah dan hasutan mereka - mereka yang benci dengan hubungan kami pada suatu ketika dulu.

Namun hubungan kami selama 4 tahun ini sekarang diuji dengan perasaan tidak percaya penulis kepada beliau dengan tuduhan - tuduhan yang dilemparkan oleh rakan kami yang merupakan seorang peguam. Tuduhan dan fitnah yang direncanakan cukup membuatkan penulis sangsi kepada sahabat penulis ini yang merupakan seorang yang hafiz Al Quran. Oleh kerana baru - baru ini sahabat baik penulis ini telah menyembah permohonan untuk memohon kawasan balak kepada pengetahuan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Muhammad Ke 5 dan akan mengadakan 'joint venture' (JV) dengan peguam tadi maka episod menyedihkan cerita ini bermula apabila usaha sama tersebut tidak jadi dan sahabat penulis tadi telah bersetuju untuk mengadakan kerjasama dengan seorang ahli korporat yang lain yang penulis panggil Datuk Wan.

Sejak itu, peguam tadi mula menaburkan fitnah bahawa beliau telah dipergunakan oleh sahabat penulis tadi akan berusaha untuk menjatuhkan balik sahabat penulis yang kian naik di mata masyarakat itu. Segala tuduhan yang dilemparkan cukup membuatkan penulis berasa sangsi dan curiga kepada sahabat baik penulis tadi iaitu man.

Namun penulis mesti mengambil langkah berjaga - jaga kerana yang menimbulkan fitnah itu adalah individu yang berkepentingan dalam projek tersebut dan beliau melakukan perbuatan tersebut kerana atas dasar tidak puas hati kerana tidak ada syer dalam projek pembalakan tersebut yang bernilai ratusan juta ringgit mengikut taksiran semasa. Penulis juga berada dalam keadaan dilema kerana persoalan yang ditimbulkan ini adalah melibatkan krisis keyakinan kepada sahabat penulis sendiri. Penulis perlu mengkaji setiap persoalan yang timbul supaya penulis boleh mengenal pasti siapa yang berada di pihak benar dan sebaliknya.

Penulis juga dimaklumkan bahawa perkara ini akan dipersembah maklum kepada Ke Bawah DYMM Tuanku Al Sultan Kelantan untuk makluman baginda Tuanku. Baginda Tuanku sekarang masih lagi berada di Jerman kerana mengikuti seminar berkaitan persenjataan di sana dan belum pulang ke tanah air.

Peristiwa yang berlaku ini menyebabkan penulis bingung dan terkilan jika benar dkawaan peguam tadi tentang sahabat baik penulis iaitu Man. Ini juga meninggalkan kesan mendalam dalam diri penulis tentang perlu sentiasa berwaspada tidak kira dengan sesiapa sahaja walaupun kawan baik kita.

Tapi setelah mendapatkan pendapat sahabat - sahabat penulis yang lain maka penulis menganggap ini adalah sebagai 'mehnah' ( ujian ) kepada diri penulis dalam proses mengukuhkan ukhuwwah di antara penulis dengan Man. Lagipun tuduhan yang dilemparkan amsih belum dibuktikan dengan bukti - bukti kukuh dan hanya menggunakan saksi - saksi daripada mereka - mereka yang penulis tidak kenal dan penulis meragui kesahihan cerita saksi - saksi tersebut.

Walau bagaimanapun penulis masih mengambil langkah berhati - hati dalam berkawan dengan sesiapa. Tapi ini mungkin juga Allah nak ajar penulis supaya lebih matang dan rasional lagi dalam membina tautan ukhuwwah di antara sesama muslim..

Penulis akan sambung cerita ini pada SIRI KEDUA AKAN DATANG...

Comments (0)