Askm, Alhamdulillah pada hari esok 10 September 2010 bersamaan 1 Syawal 1431 H maka umat Islam di Malaysia amnya dan di Kelantan khasnya akan menyambut hari kemenangan umat Islam iaitu Hari Raya Eidul Fitri. Namun apa yang ingin saya utarakan di sini adalah, kami bagi rakyat Kelantan berasa cukup bersyukur dan bertuah kerana selain daripada kami dapat menyambut hari kemenangan bagi umat Islam ini iaitu dengan masuk ke dalam madrasah Ramadhan semata - mata untuk merebut peluang mendapat malam Al Qadar dan merebut gelaran 'laallakum tattaqun' iaitu tergolong daripada golongan orang yang bertaqwa.

Pada 1 Syawal 1431 H ini juga, rakyat Kelantan diseru untuk kita sama - sama mendoakan kesejahteraan DYMM Al Sultan Kelantan, seluruh usrah Diraja,para alim ulamak dan mereka - mereka yang ikhlas berjuang untuk Allah di jalan Islam.

Pada 4 Syawal ini juga akan ditabalkan Al Sultan Kelantan yang baru bagi menggantikan DYMM Tuanku Ismail Petra Ibni Almarhum Sultan Yahya Petra yang masih kegeringan dan akan diteruskan kepimpinan Diraja bersama ulamak oleh Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra Ibni Sultan Yahya Petra. Istiadat pemahsyuran akan dijalankan di Istana Balai Besar.

Saya selaku anak jati Kelantan berasa amat bertuah dan bersyukur kepada Allah swt kerana Kelantan bertuah kerana akan dapat seorang sultan yang berjiwa rakyat, Islamik dan disayangi rakyat keseluruhan. Satu berita gembira untuk rakyat Kelantan khasnya.

Dengan ini, segala proses pentadbiran dan kawal selia kerajaan negeri dapat dijalankan dengan lebih tersusun, mantap dan telus. Semoga negeri yang kita sayangi ini akan terus maju dipayungi pemerintahan Al Sultan yang baru dan dibantu oleh kepimpinan ulamak kerajaan negeri Kelantan untuk menghasilkan negeri yang makmur dan maju serta diredhai Allah swt. Amin

Comments (0)