Musibah adalah sebahagian dari kehidupan. Manusia yang cuba melepaskan dirinya dari musibah umpama melepaskan diri dari kehidupan itu sendiri.

Ya, memang perit, memang sakit. Kadangkala jiwa terasa menderita. Pernah juga kecewa dan putus asa. Hati terluka dan berdarah bahkan kadang-kadang bernanah dan berbisa. Inilah warna warni kehidupan yang menjadikan kehidupan kita indah dan bermakna. Inilah warna jiwa yang disebaliknya adalah ketabahan, keteguhan jiwa dan penuh keazaman. Ya, ada yang tersungkur dan kecewa atau menderita dan putus asa ... kerana ia cuba tanggalkan bahagian penting dari kehidupannya iaitu musibah.

Musibah adalah guru yang mengajar erti sabar dan pasrah, juga guru yang mengajar erti jatuh dan bangun atau perjuangan dan pengorbanan. Musibah mengajar kita erti kematangan asalkan kita ingin tunduk dan hormat padanya sebagai 'guru kehidupan'.

Musibah adalah modal untuk kita pulang kepada Allah. Kata seorang ulamak "Jika hidup ini tidak ada musibah maka kita akan pulang pada Allah dalam keadaan muflis". Bayangkan tanpa sabar dan pasrah, tanpa doa dan pengharapan, tanpa persandaran dan kerendahan...apa lagi yang kita ada untuk meraih rahmat Allah. Adakah pahala solat kita cukup untuk menyelamatkan kita dari azab Allah, mungkinkah puasa kita atau haji kita. Bukankah kita akan masuk ke syurga kerana rahmat Allah SWT. Bukankah rahmat Allah itu untuk hamba-hambanya yang punyai kerendahan hati. Bukankah kerendahan hati itu milik hambanya yang merasa kerdil dan lemah, selalu berdoa dan bertaubat, selalu takut dan berharap dan tinggi pergantungannya pada Allah SWT. Bukankah semua perasaan itu muncul ketika jiwa terasa silau memandang kehidupan, jiwa terasa begitu tertekan, langkah terasa berat dan membebankan.

Kita tengok macam mana musibah yang menimpa Istana Kelantan ini adalah untuk mematangkan lagi institusi beraja itu sendiri terutamanya kepada YMM Pemangku Raja Kelantan. Isu yang berbangkit adalah isu tamak kuasa, dengki, dendam kesumat, salah faham yang telah merencatkan proses perjalanan pentadbiran negeri. Sang Gurkha jugak maklum majoriti rakyat Kelantan menyanjung dan menumpahkan taat setia tidak berbelah bahagi kepada YMM Pemangku Raja Kelantan yang sememangnya dikenali berjiwa rakyat dan mudah didekati.

Ini lebih terbukti lagi apabila baginda menguriniakan sumbangan peribadi kepada Allyarham pengawal Istana Kelantan yang mati ditembak itu sebanyak RM 100 ribu ringgit, yang merupakan sumbangan peribadi baginda sendiri.. Baginda juga melahirkan rasan sedih dan terharu di atas pemergiaan yang Sang Gurkha lebih suka panggil beliau Abg Ramli, seorang pekerja yang berdedikasi dan suka berterus terang..beliau juga banyak berjasa kepada YMM Pemangku Raja Kelantan.

Untuk perkongsian, Sang Gurkha juga rapat dengan arwah Abg Ramli ni,beliau selalu juga memandu kereta untuk menjemput Sang Gurkha dan sahabat untuk mengadap YM Dato' Tg Salwani di Istana Negeri, Kubang Kerian yang merupakan kakak kepada KDYMM Al Sultan Kelantan dan ibu saudara kepada YMM Pemangku Raja Kelantan..

Pemergiaan arwah Abg Ramli terlalu drastik dan mengejutkan.. Semoga roh arwah ditempatkan bersama orang - orang yang soleh dan dicucuri rahmat serta lepas dari seksaan kubur,Insyaallah,, Amin Ya Rabbal Alamin

Comments (0)