KOTA BARU, 5 Mei — Dakwaan Raja Perempuan Kelantan, Tengku Anis Tengku Abdul Hamid, yang ditarik dari kereta seperti ‘lembu’ akan dibawa ke Dewan Rakyat, bulan depan.

“Ya… saya diberitahu tentang perkara itu, tapi sekarang ini saya tak boleh komen panjang mengenainya lagi sebab saya perlu tumpukan dulu pada tugas saya yang datang hari ini iaitu untuk sediakan afidavit,” katanya.

“Saya mesti kena jaga etika peguam,” katanya yang turut berada di sini hari ini.
Beliau berkata demikian mengulas laporan hari ini berhubung perkembangan krisis Istana Kelantan semalam ". Ringkasan ucapan peguam Gobind Sing Deo.

Pada pendapat SaNG Gurkha, adalah tidak patut bagi peguam Gobind Sing Deo mempersoalkan tindakan unit tindakan khas semasa cuba untuk membawa Tuanku Sultan ke Hospital Universiti Sains Malaysia ( HUSM ), Kubang Kerian dari Istana Mahkota semalam kerana ini adalah masalah dalaman keluarga Diraja Kelantan dan tidak patut dipolitikkan oleh peguam tersebut. Ini berikutan kes tembak adik Aminulrasyid, maka cuba untuk mengeruhkan suasana lagi dengan membangkitkan isu keluarga Diraja Kelantan seperti kejadian yang menimpa Adik Aminulrasyid.

Beliau perlu ingat, seorang pembantu pengawal peribadi Istana Kelantan telah ditembak dan mengalami cedera parah. Jadi keselamatan DYMM Al Sultan Kelantan dan Pemangku Raja Kelantan perlu dipertingkatkan semaksima mungkin bagi mengekang cubaan dan tentangan puak - puak penderhaka kepada Sultan Kelantan.

Beliau juga mesti ingat bahawa bukan semua peristiwa yang berlaku mesti dipolitikkan, jangankan sebab sikap prejudis kepada pihak polis maka segala isu yang boleh dipolitikkan akan digunakan. Ini juga akan menunjukkan bahawa beliau telah mempertikaikan kewibawaan dan kebijaksanaan YMM Pemangku Raja Kelantan yang telah menitahkan beberapa titah arahan kpd YDH Ketua Polis Kelantan.

Comments (0)