Ketika menikmati lembaran demi lembaran tulisan ini saya mula mengerti bahawa musibah merupakan bahagian penting dari diri dan kehidupan kita. Menanggalkan musibah dari kehidupan umpama menangalkan salah satu anggota badan kita sendiri. Bahkan musibah merupakan modal untuk kita pulang pada Allah SWT.

Buku ‘Tasliyatul Ahlil Mashoib’ atau ‘Pengubat Hati Ketika Musibah’ ini telah mengutip hadith-hadith dan kata-kata ulamak serta cerita dan sirah yang mampu menyalurkan rasa damai dan tenang kepada jiwa-jiwa yang hilang tempat pergantungan serta menghiburkan hati-hati yang duka lara serta putus harapan serta silau memandang kehidupan.

Al Imam Abu Abdullah Muhammad Al Manbaji dalam muqaddimahnya memetik kata-kata para salaf “Sekiranya tidak ada ujian-ujian di dunia ini, maka kita akan mendatangi hari kiamat sebagai orang muflis (bankrap).”

Ya, musibah itu ialah ladang amal. Setiap kesakitan, kesukaran dan kesempitan adalah peluang-peluang untuk mendekatkan diri kita kepada Allah SWT. Pasrah dan menerima ketentuan Allah SWT adalah gambaran kewujudan akidah atau keimanan kepada Allah SWT dengan segala kesempurnaan sifatNya, berusaha untuk merawat atau keluar dari musibah itu adalah ibadah yang perlu dilakukan dengan penuh kesempurnaan dan kesungguhan sedangkan bersabar dan berlapang dada dengan kegagalan dan kekecewaan adalah sebaik-baik akhlaq hamba pada Penciptanya manakala meyakini janji dan pertolongan Allah SWT dengan sangkaan yang bersih dan baik terhadapNya adalah Ihsan atau kemuncak dari keimanan yang benar.

Ternyata bahawa musibah itu adalah warna warni kehidupan. Musibah adalah warna yang paling indah apabila hati kita dihubungkan kepada Allah SWT namun ianya adalah warna yang paling buruk dan menakutkan apabila hati terputus hubungan dengan Rabb sekelian alam, Allah yang menjadikan seluruh kehidupan lalu mentadbirnya dengan segala kebijaksanaan dan kesempurnaanNya.

Agak terlalu mustahil untuk kita merasai kemanisan munajat melainkan ketika jiwa kita terasa begitu kerdil, lemah dan penuh pengharapan, dan semua ini kita miliki apabila kita berdepan dengan tekanan yang luar jangkaan dan kesanggupan kita.

Al Imam Abu Abdullah memetik beberapa bait syair:

Manusia adalah tempat segala musibah yang tiada hentinya’
Hingga tubuhnya tersandar pada tanah kuburnya.
Orang yang mementingkan dunia akan selalu menyalahkan orang lain,
Sedangkan yang mementingkan akhirat akan selalu mencari kesalahan dirinya.

Seharusnya kita tidak terlalu takut untuk berdepan dengan musibah dalam kehidupan kerana itulah bahagian yang paling penting dari kehidupan itu sendiri. Bahkan Ibnu Jauzi dalam kitabnya tentang Sabar menyebutkan bahawa apabila kita memilih jalan keimanan maka kita telah memilih jalan yang paling sukar. Tetapi kita perlu ingat bahawa kesukaran itulah yang akan menjadikan iman kita lebih mantap dan hidup. Dan iman yang mantap dan hidup itulah kunci untuk kita menikmati kebahagiaan dari segala kesukaran dan tekanan hidup yang sedang kita tempuhi.

Setiap yang hidup pastinya akan menempuhi hari-hari yang suram dan mengecewakan namun dengan ‘keaslian’ iman kita akan menghadapinya dengan jiwa yang tabah dan penuh kepasrahan.

Comments (0)