Segala puji bagi Allah, bagi mereka yang kelaparan terhadap peringatan, kehausan terhadap teguran, keinginan kepada kebaikan. Tetapi yang menjadi masalah, adalah mereka yang degil dan sombong untuk menerima teguran.

Ditegur sedikit melenting. Beralasan. Pantang ditegur. Tetapi saya tidak hairan. Kerana manusia itu banyak ragam. Ketahuilah, orang yang sukar menerima teguran, maka dia sebenarnya tidak mengerti maksud persaudaraan.

Pernah saya menegur seseorang yang merokok, mengatakan kepadanya bahawa rokok itu lebih banyak keburukan berbanding kebaikan. Maka, kerana tidak suka ditegur, timbullah jawapan dengan pelbagai alasan dengan berkata;

"Alah.. kalau kata rokok tu membahayakan kesihatan, habis tu makanan yang bergula pun nanti boleh menyebabkan obesity, diabetes. kalau makanan yang bergaram boleh menyebabkan darah tinggi. Sama saja dengan rokok."

Dan apabila ditegur untuk menutup aurat, maka kerana tidak suka ditegur, timbullah jawapan;

"Tak semestinya orang yang pakai tudung semua baik. Tak semestinya orang tak bertudung semua jahat."

Sedarkah kamu bahawa dengan mengatakan sebegini sebenarnya kamu sendiri yang menutup pintu hidayah dalam hati kamu? Kamu sendiri yang menolaknya. Saya hairan. Berbuat salah tetapi tidak menerima teguran. Sudahnya degil, sombong pula. Lalu, adilkah dengan mengatakan hidayah belum diberikan, sedang setiap kali Allah mendekati kita, kita sering melarikan diri?

Maka, semuanya ialah persepsi dan mindset yang merosakkan malah membantutkan kita untuk menerima hidayah-Nya. Pantas saja mengatakan hidayah belum sampai. Tetapi, sering melarikan diri andai ditegur. Teguran itu sebenarnya hidayah dari Allah. Kamu orang yang terpilih. Kerana masih ada yang mahu menegur kamu.

Kalau pun masih belum bersedia, cubalah belajar menerima teguran. Sekurang-kurangnya, katakanlah 'terima kasih' kepada mereka yang menegur. Atau paling tidak, diam sahaja. Seseorang yang sedang menegur, dia sebenarnya sedang membina kekuatan untuk menegur kamu.

Janganlah melihat siapa yang menyampaikan, tetapi lihatlah apa yang disampaikan.

Kerana semakin kita terus-menerus melihat orang yang menyampaikan, jika orang itu adalah orang yang kita benci, sampai bila pun kita tak pernah ingin menerima apa yang disampaikannya meski pun kata-katanya benar.

Dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah S.A.W bersabda;

"Apabila umat-umatku mementingkan hanya dunia maka hati mereka luputlah dari mencintai Islam; dan apabila mereka berhenti daripada mendakwah kebenaran, maka luputlah mereka itu dari rahmat; dan apabila mereka caci mencaci satu sama lain, mereka tidak akan lagi dipandang Allah." (Hadis Riwayat Tirmizi)

Maka, sahabat.. sekiranya kau bertanya mengapa aku lakukan ini, mengapa aku mengajakmu ke arah kebaikan, mengapa aku melarangmu terhadap perkara-perkara yang tidak harus kau lakukan, ketahuilah bukan kerana aku telah melihat diriku dalam keadaan sempurna sedang aku juga tidak akan pernah lari dari kesilapan.

Aku lakukan semua ini kerana aku mencintaimu. Aku mencintaimu kerana kau adalah saudaraku. Aku mencintaimu kerana ingin agar kita berada di jalan yang lurus. Agar Allah meredhai kita, dan agar kebersamaan kita dalam melakukan kebaikan mampu menembusi syurga Allah, bukanlah kerana aku ingin menembusinya bersendiri, tetapi kerana aku ingin berserta dengan semua saudara-saudaraku....

Comments (0)