Titik tolak da’wah

Da’wah Islamiyyah mempunyai matlamat dan jalan yang jelas. Titik tolak da’wah Islamiyyah ialah memerangi mungkar terbesar (al-munkar al-akbar) sekaligus menegakkan ma’ruf terbesar (al-ma’ruf al-akbar). Dengan kata lain peranan da’wah Islamiyah yang utama ialah meruntuhkan jahiliyyah daripada memimpin alam dan menggantikannya dengan pimpinan Allah SWT.

Cita-cita seorang muslim

Penda’wah perlu membebaskan diri daripada cengkaman jahiliyyah. Penda’wah tidak boleh berkompromi dengan jahiliyyah yang kini menguasai segenap bidang dan tempat. Pendakwah perlulah berusaha meruntuhkannya hingga ke akar umbi. Bagi penda’wah meredhai sistem kuffar adalah merupakan satu kekufuran.

Penda’wah hendaklah berazam dan beriktiqad merubah diri mengikut Islam. InsyaAllah, seterusnya penda’wah hendaklah berazam merubah masyarakat mengikut acuan Islam.

Hassan al-Hudhaibi berpesan:

“Dirikanlah daulah Islam dalam diri kamu,
nescaya ia akan berdiri dalam negaramu.”

Usaha secara jama’ah

Penda’wah bercita-cita mengembalikan sistem wahyu yang selama ini diketepikan. Sistem Islam telah digantung daripada berfungsi dalam individu dan masyarakat. Penda’wah bertugas mengangkat diri dan saudara-saudara lain melepasi batas sistem jahiliyyah kerana penda’wah yakin Islam milik Allah SWT, tinggi dan tidak layak sistem lain mengatasinya.

Islam adalah amanah Allah SWT kepada manusia. Islam adalah amanah yang tidak mampu dipikul oleh makhluk lain. Amanah kubra (besar) ini tentulah tidak dapat dilaksanakan seorang diri. Rijal aqidah (pemuda beraqidah) mestilah berada dalam satu barisan tersusun sepertimana dituntut oleh Allah SWT dalam irman-Nya: bermaksud;

“Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang di jalan-Nya dalam keadaan tersusun seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tertegak kukuh.” (as-Saf: ayat 4)

Tuntutan ayat ini telah dilaksanakan oleh Rasulullah SAW 14 abad yang silam. Dengan petunjuk Allah SWT, baginda telah menyusun barisan para sahabat dalam rangka memerangi jahiliyyah yang berbentuk cara hidup.

Rasulullah SAW menghapuskan mungkar terbesar

Ketika mana Rasulullah SAW diutuskan, sistem hidup jahiliyyah memerintah seluruh dunia. Makkah tidak terkecuali daripada mengamalkan sistem jahiliyyah, iaitu mungkar terbesar. Sistem tersebut menolak Allah sebagai Ilah dan Rabb, penuh dengan kerusakan dan sentiasa mengeluarkan buah-buah kemungkaran.

Masyarakat Makkah, kecuali beberapa orang pilihan Allah SWT, pada ketika itu leka dan puas dengan sistem hidup ciptaan manusia yang hanya memuaskan hawa nafsu. Mereka yang dipilih Allah SWT, di bawah pimpinan Rasul-Nya, bangun memikul amanah kubra dan menyelamatkan alam daripada kekuasaan jahiliyyah. Firman Allah SWT:
Hari ini juga tertegak mungkar terbesar

Penda’wah perlu sedar bahawa pada hari ini mereka juga dikelilingi jahiliyyah sebagai sistem hidup ciptaan manusia. Suatu sistem yang menolak Allah SWT sebagai Ilah Dan Rabb. Inilah mungkar terbesar. Mereka perlu memahami hakikat ini agar tidak tertipu.

Keluar daripada cengkaman mungkar terbesar

Kita mestilah membebaskan pemikiran dan hati daripada mungkar terbesar dan berada dalam sistem Islam. Kita mesti keluar daripada kegelapan dan berada dalam cahaya, barulah kita akan nampak jelas kebenaran dan kebatilan.

Syaidina Omar r.a. sendiri pernah menangis dan ketawa sewaktu mengenangkan dua peristiwa di zaman jahiliyyah. Beliau menangis apabila terkenang beliau telah menanam anak perempuannya hidup-hidup. Beliau ketawa apabila terkenang beliau telah memakan patung sembahannya yang diperbuat daripada buah tamar ketika lapar. Beliau hanya dapat melihat dua perkara yang berbeza itu setelah beliau keluar daripada kegelapan mungkar terbesar dan berada dalam Nur Ilahi. Firman Allah SWT:

“Allah-lah pelindung orang-orang beriman. Dia mengeluarkan mereka daripada kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (keimanan). Dan orang-orang kafir pelindung mereka adalah taghut, yang mengeluarkan mereka daripada cahaya (keimanan) kepada kegelapan (kekafiran). Mereka itu penghuni neraka dan kekal di dalamnya.”(al-Baqarah: ayat 257)

Mungkar al-akbar dipertahankan oleh suara majoriti

Kini, golongan jahiliyyah terlalu ramai. Golongan yang ramai menolak Islam sebagai satu sistem hidup di mana-mana sahaja. Bagi penda’wah suara majoriti belum tentu berada di atas kebenaran atau menepati syara’, lebih-lebih lagi dalam ummah pimpinan taghut kini.
Peranan terpenting generasi pertama

Muhammad Ibn Abdullah SAW berserta para sahabat baginda pilihan Allah telah memulakan da’wah ini dengan cara memerangi mungkar yang terbesar. Yakni memerangi hakikat hidup yang sentiasa menolak Allah SWT sebagai Ilah dan Rabb, menolak Islam sebagai ad-Din yang mengatur kehidupan dan mengekalkan sistem hidup ciptaan manusia. Baginda mengajak manusia kepada Takrir Uluhiyyah Allah SWT (menetapkan pengabdian kepada Allah SWT) agar benar-benar difahami dan menjiwai kehidupan manusia. Di atas keteguhan aqidah ini ditegakkan syari’at Islam. Hal ini telah dijelaskan oleh Abdullah Ibn Umar r.a.:

“Kami adalah satu kaum yang didatangkan iman sebelum al-Quran...”

Para sahabat di bawah pimpinan Rasulullah SAW dengan penuh tabah dan berani, tanpa takut dengan apa jua halangan dan rintangan, serta tanpa terpikat dengan apa jua janji duniawi telah memerangi mungkar terbesar itu. Aqidah tauhid Uluhiyyah Allah diisytiharkan dan perhambaan hanya sanya untuk-Nya, yakni Ma’ruf al-Akbar

Mereka bersyahadah bahawa Allah SWT sahajalah sebagai Penyusun dan Penggubal sistem hidup mereka. Mereka melaksanakan setiap perintah Allah SWT serta menjauhi larangan-Nya. Mereka menegakkan ummah atau ‘Usbah Muslimah dengan membersihkan anggota-anggotanya daripada jahiliyyah. Maka tertegaklah syariat Allah SWT yang lengkap. Runtuhlah Ilah-Ilah yang berselerak di sekeliling mereka. Runtuhlah sistem jahiliyyah dan lenyaplah segala macam aktiviti jahiliyyah.

Ikhlas dan suci

Rasulullah SAW, dalam seruannya, tidak menjanjikan sebarang harta atau pangkat kepada pengikut baginda kerana itu semua adalah milik Allah SWT. Allah berikan kepada sesiapa yang disukai-Nya. Para sahabat r.a. menerima Islam bukan kerana kepentingan duniawi bahkan mereka yakin apa yang dibawa oleh Rasulullah SAW adalah benar. Mereka ingin berada di atas kebenaran itu. Mereka hanya mengharapkan matlamat jauh iaitu keredhaan Allah SWT, serta menemui Allah SWT dalam keadaan redha meredhai.

Para sahabat r.a. telah meninggalkan jahiliyyah dengan sedar. Mereka faham bahawa keputusan mereka akan mengakibatkan terancamnya keselamatan, kesenangan dan kedudukan mereka dalam masyarakat jahiliyyah yang mengamalkan mungkar terbesar.

Ujian di tahap awal

Di tahap permulaan da’wah menentang Munkar al-Akbar dan menegakkan Ma’ruf al-Akbar, para sahabat atau anggota-anggota ummah pertama sanggup melalui proses penyiksaan walaupun nyawa mereka diambil Allah SWT. Syaidina Bilal Ibnu Rabbah r.a. disiksa di tengah-tengah padang pasir yang panas terik. Yathir dan isterinya dibunuh.

Peristiwa ujian demi ujian memantapkan ummah pertama dan membersihkan ummah daripada anggota yang ragu-ragu. Iman mereka semakin kuat dan nafsu mereka dikawal oleh iman yang mendalam itu. Mereka bersedia untuk melaksanakan perintah Allah SWT. Mereka sanggup berhijrah dan meninggalkan kepentingan dalam masyarakat jahiliyyah kerana ingin mendaulatkan syariat Allah SWT bersama Rasulullah SAW. Maka tertegaklah Daulah Islamiyyah di Madinah dengan restu dan izin Allah SWT.

Daulah itu tercanai mengikut acuan Allah SWT. Daulah itu menghayati Islam sebagai ad-Din dan menjadi asas perkembangan Islam ke seluruh manusia sehingga ke akhir zaman. Ummah inilah model untuk para penda’wah dan seluruh orang Islam.

Sementara itu, segala kekuatan jahiliyyah terus berpadu tenaga dan bangkit untuk menghapuskan ummah ini. Mereka berazam untuk memadamkan cahaya Allah SWT tetapi Allah SWT menyempurnakan cahaya-Nya walaupun tidak disukai dan dibenci oleh orang-orang kafir. Allah SWT mengingatkan orang-orang beriman dengan Firman-Nya:
yang bermaksud;

“Hai orang-orang yang beriman, jagalah dirimu, tiadalah orang
yang sesat itu memberi mudharat kepadamu apabila kamu telah
mendapat pertunjuk.”(al-Maidah: ayat 105)

Da’wah diteruskan

Setelah tertegak Daulah Islamiyah didapati para sahabat meneruskan da’wah dengan menyeru kepada kema’rufan dan mencegah daripada kemungkaran yang kecil dan ranting pula. Sebelum tertegaknya Ma’ruf al-Akbar, mereka tidak mencurahkan tenaga mereka yang terhad kepada perkara-perkara kecil dan ranting. Apabila tersingkirnya Munkar al-Akbar, maka mungkar-mungkar lain yang disifatkan sebagai buah-buah busuk hanya menanti masa untuk gugur.

Para sahabat r.a. memahami benar-benar akan kaedah da’wah ini yang menuntut agar diselesaikan kedua-dua perkara asas (menegakkan Ma’ruf al-Akbar dan meruntuhkan Munkar al-Akbar). Contohnya, ibadah haji pertama di tahun ke tujuh hijrah dikerjakan tanpa menyentuh berhala-berhala yang terdapat di sekitar Ka’bah.

Ibu segala ma’ruf

Ma’ruf al-Akbar adalah ibu segala amal ma’ruf. Dengannya lahirlah segala kebaikan dalam praktik hidup individu dan jamaah. Ma’ruf al-Akbar, taqrir Uluhiyyah Allah SWT dengan wa’ Islami (kesedaran Islam) akan sentiasa memandu manusia untuk berada di atas landasan syara’.

Nyatalah kepada pendakwah, apabila mencegah sesuatu kemungkaran mestilah bermula dengan mencegah kemungkaran paling besar, iaitu menyingkirkan kekuasaan taghut dalam diri dan jamaah. Taghutlah yang memenjarakan hati manusia dan memperhambakannya kepada sesama manusia atau makhluk lain.

Apabila seseorang itu dapat membebaskan diri daripada belenggu taghut, maka tersingkirlah dirinya daripada ibu segala kemungkaran iaitu kemungkaran terbesar. Merdekalah dia dalam erti kata sebenar. Inilah hakikat kebebasan sebenar dalam Islam.

Mempengaruhi, bukan dipengaruhi

Sahabat Rasulullah SAW keluar menyeru dan mengajak manusia lain supaya mengagungkan Allah SWT semata-mata. Mereka bergaul dengan anggota masyarakat jahiliyah dan menyeru kepada ma’ruf terbesar dan mencegah mungkar. Mereka tidak melakukan sesuatu aktiviti bagi pihak taghut, tetapi mereka berkata, “Marilah ikut kami!”.

Mereka sentiasa mengawasi pelawaan sistem taghut, meskipun pelawaan itu datang daripada kaum keluarga sendiri. Mereka terus berda’wah walaupun tanpa mendapat sebarang sokongan simpati daripada sistem jahiliyyah yang ingin dihapuskan.

Tiada pilihan lain

Pendakwah tiada pilihan lain, kecuali mencontohi generasi awal yang ditarbiyah oleh Rasulullah SAW. Dasar dan matlamat mereka suci. Jalan mereka masyru’ (menepati syara’) dan mengikut pimpinan Allah SWT. Jalan mereka tidak bercampur sedikit pun dengan asas-asas ciptaan manusia. Mereka menerima apa yang diperkenankan Allah SWT dan menolak apa yang dilarang-Nya. Mereka mendahulukan kehendak Allah SWT. Mereka berpegang kepada kaedah:

“Matlamat Tidak Dapat Membersihkan Jalan.”

Tindak tanduk mereka mencerminkan pegangan hidup mereka. Mereka telah berjaya di sisi Allah SWT. Allah SWT redha dengan mereka dan mereka pun meredhai Allah SWT. Firman Allah SWT: bermaksud;

“Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman sehinggalah mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa dalam hati mereka suatu keberatan terhadap keputusan yang kamu berikan dan mereka menerimanya dengan sepenuhnya.” (an-Nisa’: ayat 65)

Inilah jalan hakiki yang diterangkan oleh Allah SWT dan diterjemahkan oleh Rasulullah SAW bersama-sama para sahabat baginda. Menjadi sunnah Allah jalan ini sememangnya sukar. Jalan yang mendaki ramai yang tidak menyukainya. Allah SWT berfirman: maksudnya;

“Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperolehi dan perjalanan yang tidak berapa jauh, pastilah mereka mengikutimu. Tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka.”(at-Taubah: ayat 42)

Jalan ini hanya sanggup disertai oleh orang yang yakin dan bersedia menyediakan bekalan yang banyak.

Mengikuti dengan faham dan berhati-hati

Penda’wah perlulah sentiasa meneliti perjalanannya. Seandainya dia tersilap meletakkan titik tolak da’wahnya, pada akhirnya dia akan menemui jalan buntu. Dia akan mendapati masalah demi masalah yang remeh akan timbul dan tidak kunjung hilang. Masa dan tenaganya yang terhad terpaksa dicurahkan demi menyelesaikan masalah itu. Akibatnya kerjanya yang pokok tidak dapat dijalankan (atau setidak-tidaknya terbantut) kerana tertumpu kepada masalah yang remeh.

Tanpa memahami titik tolak da’wah sebenar, penda’wah mungkin memulakan da’wahnya dengan menegakkan ma’ruf yang kecil. Ini akan membuatkan pendakwah ketinggalan kerana ma’ruf terbesar belum ditegakkan sementara mungkar terbesar terus hidup subur dan menguasai suasana. Pokok kemungkaran tidak terjejas. Yang gugur hanyalah buah-buah mungkar sahaja mengikut musim cegahannya. Sepatutnya, jika perkara kecil menghalang terlaksananya perkara utama, maka perkara kecil itu diketepikan buat seketika.

Comments (0)